0
Gå til kassen
Gå til kassenGå til kassenDer er 0 varer i kurven
Fri fragt
- På ordrer over 500 DKK
Bestil inden kl. 15.00
- Fredag dog 14.30
PrisMATCH
- Landberg.dk yder altid prismatch

Har du en benzinmotor – så tænk på bilens tændrør!

 
Kvalitetstændrør            Hos Landberg.dk kan du få kvalitetstændrør til den helt rigtige pris. Vores leverandør af tændrør er NGK. NGK har mere end 70 års erfaring med produktion af tændrør i den bedste kvalitet.

For at benzinmotorer kører jævnt og brændstoffet udnyttes optimalt er det vigtigt at motorens tændrør arbejder som de skal. Landberg.dk hjælper dig hele vejen, fra den almindelige opmærksomhed, til tjek, køb og skift af tændrør.

Find de korrekte tændrør til din bil, tast blot bilens nummerplader:

Hvor meget kan du selv gøre?

Det afhænger naturligvis af dit kendskab til motorer, hvor fingernem du er og lysten til at rode under bilens hjelm. Vi har her delt processen op i fire. Fra den daglige opmærksomhed, som alle med benzinbil med fordel kan udøve.
Til tjek, skift og køb, som kræver lidt mere af dig. Her har du en guide til hele processen. Alt efter interesse og viden, kan du læse om de fire processer eller springe det, du i forvejen ved over.

Trin 1: Den daglige opmærksomhed

Trin 2: Sådan tjekker du bilens tændrør

Trin 3: Landberg hjælper dig med at købe de helt rigtige tændrør til din bil

Trin 4: Nu er du klar - Sådan skifter du tændrørene
          Fakta om tændrør:
Det er kun benzinmotorer som har tændrør. En dieselmotor fungerer fundamentalt ander-ledes.

Tændrørets vigtigste opgave er at afgive en effektiv gnist, så blandingen af benzin og luft kan antænde på det
 



Den daglige opmærksomhed

Det er svært at give en anvisning på, hvor ofte du bør tjekke bilens tændrør, fordi slid på tændrørene afhænger af din kørselsmængde, kørselsmønsteret og kvaliteten af dine tændrør. I den daglige kørsel er der tre faktorer som kan være med til at fortælle dig om tændrørenes tilstand.
1. Hvor mange kilometer kører du om året? Mange kilometer betyder stort slid på bilens motor og dermed også på tændrørene. Tændrør skal almindeligvis skiftes for hver 15.000-50.000 km. Oftest skiftes de ved vinterklargøringen.
2. Hvor mange korte ture kører du? Mange helt korte ture gør det svært for tændrørene at ”selvrensende”, fordi temperaturen aldrig bliver høj nok til at fjerne uundgåelig slagger.
3. Hvordan lyder og føles motoren. Det er vigtigt at lægge mærke til, om motoren kører jævnt – også i tomgang. Oplever du en ujævn motorlyd, eftertænding eller at motoren ”hakker” i tomgang. Så kan det være tændrørene som skal skiftes.

 

Sådan tjekker du bilens tændrør

Ved du lidt om benzinmotoren og har du mod på at åbne kølerhjelmen, kan du tjekke tændrørenes tilstand. Her ser du et billede af et almindeligt velfungerende tændrør, hvis du oplever problemer med motoren og dit tændrør ser sådan ud, så kan fejlen ligge et andet sted i motoren, hvilket måske kræver diagnosticering af en mekaniker.
 
Tændrør hvor alt er godt           

Her ses et normalt let brugt tændrør

Der ses almindelig brune aflejringer af slagger fra forbrændingen. Det er tydeligt på dette billede, hvordan afstanden mellem stel-elektroden og centerelektroden endnu ikke er forskubbet på grund af slid.


Landberg.dk giver dig her fem situationer, hvor tændrøret bør skiftes.

 
Den keramiske isolering er knækket           

1. Den keramiske isolering er knækket

Det er tydeligt at se på dette billede, at den keramiske isolering er knækket. I dette tilfælde er isolerings-ringen næsten helt væk.
Ofte vil det betyde skader på andre dele af motoren som stempel, cylinder eller topstykke, og kan betyde dyre reparationer.
Den keramiske isolering kan knække på grund af varme/ kulde chok, hvis man har tabt tændrøret eller det har været spændt for hårdt.
Stel- og centerelektroden er smeltet           

2. Stel- og centerelektroden er smeltet 

Når elektroderne er smeltet, og afstanden mellem elektroderne dermed er formindsket eller helt væk,  har elektroderne været overophedet og vil derfor fremstå, skinnende, ujævn og stelelektroden kan være helt bøjet.
Smeltning kan ske, hvis tændrøret har et for højt glødetal, som har fået nikkellegeringen på elektroderne til at smelte.
Er elektroderne smeltet vil stemplet ofte også have taget skade.
Våd eller tør tilsodning           

3. Våd eller tør tilsodning

Tilsodning kan opstå ved korte køreture, hvor tændrørene ikke når deres selvrensende temperatur, eller hvis tændrørene har et for lavt glødetal. 

Konsekvensen ved tilsodning er manglende modstand på isoleringen, som betyder at gnisten ikke kan længere kan styres og dermed ikke er effektiv. 
Krystalliserede aflejringer og oxydering           

4. Krystalliserede aflejringer og oxydering

Ophobning af krystalliserede aflejringer på elektroderne forårsages af olielækage, brændstofkvalitet og slid på motoren. Det kan også ske at elektroderne oxyderer, i det tilfælde vil ophobningen i stedet være ru med grøn gult skær.
Unormal tæring           

5. Unormal tæring

Her kan der ses en unormal tæring af stel-elektroden. Det kan skyldes slid, blyindholdet i brændstoffet, aflejringer eller oxydering. En unormal tæring kan i sidste ende betyde at stel-elektroden knækker.
 

Landberg.dk hjælper dig med at købe tændrør

Hos Landberg.dk vil vi gerne hjælpe dig med at købe de rigtige tændrør, som passer til lige præcis din bil. Sådan gør du:

1. Indtast dit registreringsnummer i vores nummerpladesøger på landberg.dk
2. Nu kan du se hvilke tændrør, der passer til din bil. Du køber nu tændrørene på almindelig vis.
3. Når tændrørene kommer hjem er det en god ide at kontrollere en ekstra gang v. at sammenligne de tændrør som sidder i bilen med dem du har købt. Det er vigtigt at tændrørene matcher i størrelse. 
 

Nu er du klar – sådan skifter du tændrørene i 15 trin

1. Vær sikker på at motoren er kold

2. Når du har motorblokken, vil tændrørene ofte sidde på en række. De kan kende dem de synlige tændrørshætter, og tændkablerne, som løber langs motorblokken.


Guide til forståelse af tændrør


3. Arbejd kun med ét tændrør ad gangen, så er du sikker på, at tændkablerne kommer rigtigt på plads – og det er vigtigt!

4. Tændkablerne sidder i nogle holdere som sikrer at tændkablerne ikke rører hinanden, hvis tændkablerne rører hinanden når motoren er tændt risikerer du en dårlig motorgang og en hakkene tænding. Du kan klikke kablet ud af holderne, hvis det gør arbejdet nemmere. 

5. Hiv én tændrørshætte op. Tændrørshætten er et stik, som sidder ned over selve tændrøret. Længden på tændrørshætten siger noget om, hvor lang en tændrørsnøgle du har brug for.  


Guide til at afmontere tændspole


6. Placer din tændrørsnøgle i hullet og løsen tændrøret. Du kan løsne tændrøret ved at skrue mod uret. Brug en rigtig tændrørsnøgle, da den har en gummibøsning monteret, som holder tændrøret, sådan at det følger med op. Det kan tage lidt tid før tændrøret er skruet helt ud af topstykket, da de fleste tændrør har et fint gevind

7. Tjek tændrørets stand

8. Du kan nu skifte tændrøret, hvis der er behov for det. 

9. Tjek det gamle og nye tændrør – det er vigtigt at tændrørene er lige lange. Et tændrør der er for langt kan ødelægge motoren.

10. Nogle tændrør er forudindstillet i afstanden mellem center-elektroden og stel-elektroden. Er det ikke tilfældet kan det gøres med et søgeblad. Det kræver dog at man kender specifikationerne for både bil og tændrør, og Landberg.dk kan ikke anbefale at man selv indstiller afstanden, hvis man ikke er mekaniker. 

11. Sæt tændrøret fast i tændrørsnøglen. Det er vigtigt at tændrøret sidder godt fast, så det ikke falder af. Tabes tændrøret kan det ikke bruges.

12. Tændrøret skal spændes med det korrekte moment (se tabel nederst på siden) til det sidder godt fast. Det er vigtigt at tændrøret ikke overspændes. 

13. Inspicer tændkablet for revner og sprækker. Er tændkablet helt skal det ikke skiftes og tændrørshætten kan sættes på plads i tændrørets hul. Sørg for at tændrørshætten lukker tæt for fugt og skidt.

14. Gentag proceduren ved alle tændrør 

15. Slutkontrol. Tjek at kablerne er sat tilbage i holderne. Start bilen og lyt til motoren. Den skal gå jævnt, hvis den står og hakker i tomgang kan du tjekke at tændkablerne sidder rigtigt. 
 
 
Tilspændingsmoment tændrør
Tændrørs type Diameter gevind Støbejerns topstykke Aluminiums topstykke
Fladt sæde (med pakning) 18ø mm 25.3~32.5 (lb-ft) 25.3~32.5 (lb-ft)
  14ø mm 18.0~25.3 (lb-ft) 18.0~21.6 (lb-ft)
  12 ø mm 10.8~18.0 (lb-ft) 10.8~14.5 (lb-ft)
  10ø mm 7.2~10.8 (lb-ft) 7.2~8.7 (lb-ft)
  8ø mm - 5.8~7.2 (lb-ft)
Konisk sæde type (uden pakning) 18ø mm 14.5~21.6 (lb-ft) 14.5~21.6 (lb-ft)
Konisk sæde type (uden pakning) 14ø mm 10.8~18.0 (lb-ft) 7.2~14.5 (lb-ft)
Tilmeld nyhedsbrev
Din vare er nu lagt i kurven!
Du kan til enhver tid gå til kassen ved at klikke på kurven oppe i højre hjørne.

Fortsæt med at handle

eller

Gå til kassen
Landberg.dk